A D-vitamint ’napfény-vitaminnak’ is nevezik. Mégpedig azért, mert a D-vitamin legtermészetesebb és leghatékonyabb forrását az UV-B sugárzás adja a közvetlen napfényből (az UV-B sugarak nem tudnak áthatolni az üvegen). A bőrt érő közvetlen napfényre az emberi szervezet D-vitamin termeléssel reagál, de élelmiszerekből és táplálékkiegészítőkből is hozzájuthatunk.

A D-vitamin szerepe

A D-vitamin szabályozza a szervezet kalcium- és foszforszintjét, ami elengedhetetlen a kicsik csontjainak, izmainak és fogainak fejlődéséhez. Ezenkívül az immunrendszert is támogatja a fertőzések elleni harcban. A tartós D-vitamin-hiány gyermekeknél angolkórt okozhat, ami puha és gyenge csontokat eredményez. Ezenkívül a D-vitamin-hiány a jövőre nézve is sok egészségügyi kockázattal jár, mint például asztma, allergiák, szív- és érrendszeri megbetegedések, 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegség. Ha biztosítod gyermeked számára a megfelelő D-vitamin-bevitelt, azzal aktívan hozzájárulhatsz a fenti problémák kockázatának csökkentéséhez.

A D-vitamin télen

Télen kevesebb UV-B sugárzás éri a Föld felszínét. Elég, ha egy kicsivel több a borongós napok száma, és könnyen lehet, hogy gyermeked nem jut hozzá a megfelelő D-vitamin-szint előállításához szükséges napfényhez. Ebben az időszakban fontos, hogy ételekből és táplálékkiegészítőkből biztosítsd a kicsi számára a szükséges D-vitamint.

D-vitamin-tartalmú élelmiszerek

A legjobb D-vitamin-források a zsíros húsú halak, például a lazac, a szardínia, a pisztráng, a hering és a makréla. A zsíros halak azonban kis mennyiségben szennyező anyagokat is tartalmazhatnak, amelyek felhalmozódhatnak a szervezetben. Ezért ne adj a kisgyermeknek heti 2 adagnál több zsíros húsú halat. További D-vitamin források még a vörös húsok, a máj és a tojássárgája. A D-vitaminnal dúsított élelmiszerek is jó megoldást jelenthetnek. Ilyenek lehetnek a reggeliző pelyhek, a legtöbb szendvicskrém, és egyes országokban a tej is. Mindig ellenőrizd a címkét!

Táplálékkiegészítők

D-vitamin-tartalmú táplálékkiegészítők a legtöbb patikában és szupermarketben kaphatók. A kisgyermekeknek való változatok általában csepp vagy gumicukor formában érhetők el. A kisgyermekeknek ajánlott napi mennyiség 7-10 mikrogramm. A kimondottan kisgyermekek számára készült, junior gyermekital szintén D-vitaminnal dúsított, így hozzájárul a kisgyermekek napi szükségletének fedezéséhez. Ezért ez esetben kérd ki egészségügyi szakember tanácsát, mielőtt további kiegészítést alkalmaznál.

Leave a Replylascia un commento